آرمان تبریز-محققان، شروع کارهای بانکی را چند هزار سال قبل از میلاد و از معابد روم، یونان، بابل و چین می دانند. شرایط حاکم در آن زمان، جنگ و ستیزهای همیشگی بین ایالت ها و شهرهای مستقل با یکدیگر و با دولتهای خارجی و فراهم نبودن امنیت کافی موجب می گردید همه مردم، حتی آنان که اعتقادهای مذهبی نداشتند، معبد را با اطمینان ترین محل برای نگهداری اموال گرانبها و پرارزش خود بدانند، به گونه ای که در شهرهای پرجمعیت، قسمتی از معابد برای این کار ویژه می شد.
ابتدا معابد در مقابل هدایایی که صاحبان اموال به معبد می پرداختند از چیزهای قیمتی نگهداری می کردند و سپس ها کارمزدی برابر ارزش داراییها، از صاحبان آنها می گرفتند. مدت زمانی طول نکشید صاحبان معبد، نخست به انگیزه خیرخواهی، سپس برای کسب درآمد، دارایی های ذخیره شده را به نیازمندان و تجار قرض داده و بهره می گرفتند. از باب نمونه، در معبدهای بابل (دو هزار سال قبل از میلاد) برابر آیینهای رسمی، مالها و داراییهای سپرده شده به معبد، با بیست درصد بهره سالانه به خواستاران وام داده می شد و افزون بر آن، معادل یک شصتم ارزش سپرده ها، به عنوان کارمزد نگهداری از صاحبان آنها گرفته می شد.
سود درخور توجه معابد از این تلاشها و تکاپوها، کم کم رقابت کسانی را با معبد برانگیخت و با وجود دشواریهای بسیار که ابتدا در جلب توجه و اعتماد عامه وجود داشت، مؤسسه های خصوصی، همانند بانکهای امروزی شروع به کار کردند.
این مؤسسه ها، سپرده افراد را جذب کرده، رسید می دادند. در اثر اعتماد مردم، کم کم این رسیدها به جای پول بین مردم دست به دست می شد و گاهی پس از مدت زمان درازی، برای تبدیل به پول، به مؤسسه یادشده برگردانده می شد. این امر، سبب شد که آنان دریافتند همیشه قسمت مهمی از سپرده ها به صورت راکد باقی می ماند که می توان با قرض دادن آن، سود درخور توجهی به دست آورد. بعد از اندک زمانی کشف کردند، می توان وامها را به وسیله همان رسیدها که پذیرش همگانی پیدا کرده بود، بپردازند و این مسأله، دگرگونی مهمی در بانکداری به وجود آورد:زمینه پیدایش پولهای کاغذی و اعتباری را فراهم کرد.
دو دیگر:بانکها را توانا به خلق پول در جامعه ساخت و آرزویی که قرنها کیمیاگران انتظارش را می کشیدند تا روزی مس را بدل به طلا کنند، آنان با نوک قلم، کاغذ را بدل به طلا و پول طلایی کردند.
سپس ها، بانکها توانستند دامنه کار خود را از وام دادن اموال خود و سپرده های دیگران، به خدمات بیش تر بانکی از قبیل نقل و انتقال وجوه در داخل و خارج، پدیدآورانِ اعتبارهای اسنادی و پاره ای خدمات حسابهای جاری گسترش دهند.
با نفوذ مسیحیت در کشورهای اروپایی و چیرگی کلیسا بر امور جامعه، به دلیل سخت گیریهای شدید ارباب کلیسا در برابر ربا و بهره ، حرفه صرافی و بانکداری تا حدود زیادی از رونق افتاد و تنها یهودیان ، که براساس آموزه های یهود، گرفتن بهره از غیر یهود را مجاز می دانستند، گردانندگان اصلی چنین مؤسسه هایی بودند و این وضع، کم وبیش، تا قرن شانزدهم میلادی در اروپا ادامه داشت.
در آن قرن، سست شدن پایه های کلیسا از یک سو، از رونق افتادن تجارت و بازرگانی که احتیاج به سرمایه زیادی داشت از دیگر سوی، صاحبان کلیسا را بر آن داشت که تفسیر جدیدی از ربا در آموزه های حضرت مسیح ارائه دهند و زمینه را برای از اعتبار انداختن رسمی قانونِ ممنوع بودن بهره را از قانونهای مدنی کشورهای اروپایی فراهم سازند.
بعد از آن تاریخ، شاهد شکل گیری بانکهای سازمان یافته و بزرگی در اروپا و سپسها در کشورهای دیگر هستیم و امروزه بانکها، از بزرگ ترین مؤسسه های اقتصادی کشورها به شمار می روند و تلاشهای بانکی از پر سودترین تلاشهای اقتصادی عصر حاضر است، به گونه ای که امروزه بانکهایی چون:آوا آمریکا ، میتسوبیشی ژاپن ، و بارکلی بریتانیا ، با کار گرفتن بیش از یک صدوهشتاد هزار کارمند و جذب منابع بسیار گسترده مالی سودها و ثروتهای چند میلیارد دلاری دارند، به گونه ای که سود هر یک از آنها با درآمد کل چند کشور جهان سومی برابری می کند. به قلم: دکتر محمد علی صادقیان